Caroline van Kessel (35) werkt al 8,5 jaren met trots en plezier als hotelmanager van Pulitzer in Amsterdam. Een hotel dat niet alleen de rijke historie van Amsterdam ademt, maar ook het ultieme luxegevoel van een vijfsterrenhotel. Niet gek dus dat het laken en linnen van DOUXE daar op de kingsize bedden te vinden (en te verkrijgen!) is.
Het gedachte- en beddengoed van DOUXE sluit immers naadloos aan bij dat wat Caroline en haar team de gasten van het Pulitzer Hotel elke dag opnieuw willen geven: “Een unieke en geweldige ervaring, oprechte aandacht, en het gevoel dat ze volledig in de watten worden gelegd.”
Geldt die beschrijving van wat luxe is ook voor jou als persoon?
“Ja, voor mij maken de mensen het échte verschil tussen een goed hotel of een gewéldig hotel. Je voelt als gast of de medewerkers het jou écht naar de zin willen maken, of dat het een rol is die ze spelen. Mensen die het echt leuk vinden om jou een geweldige ervaring te geven – dat is toch het ultieme gevoel van luxe?”
Luxe zit voor jou dus niet in, bij wijze van, gouden kranen en kroonluchters?
“Nee. Ik denk dat luxe sowieso voor iedereen een andere betekenis heeft en dat het voor veel mensen niet per se te maken heeft met gouden kranen en het gevoel dat je alleen maar mag fluisteren. Het gaat meer om oprechte aandacht voor jou en voor je wensen. Ik hoop dat we onze gasten precies dát gevoel kunnen geven.”
Ja, want hoe doe je dat? Hoe ziet jouw dag als hotelmanager eruit?
“In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor de gehele hotel-operatie: het dagelijkse reilen en zeilen in het hotel dus. Een ontzettend diverse en dynamische baan, al helemaal in een hotel dat bestaat uit 25 historische grachtenpanden - met alle uitdagingen van dien.”
Dit klinkt als een hele leuke baan. Klopt dat?
“Ja, zeker. Naast de reuring en dynamiek waar ik van hou - en die horen bij een hotel in het hart van Amsterdam -, vind ik de grote verscheidenheid aan mensen waar ik op dagelijkse basis mee mag samenwerken het mooist. Iedereen is een even belangrijk onderdeel van de schakel in het creëren van unieke ervaringen voor onze gasten. En als die gasten een fijn verblijf hebben, geeft mij dat iedere keer weer een enorme boost – daar doen we het met z’n allen voor.”
Naast een fijn verblijf hebben gasten vast ook weleens opmerkelijke vragen of verzoeken?
“Zeker, ik kan er een boek over schrijven. De opmerkelijkste vraag kwam van een Arabische sjeik, die vlak voor vertrek nog even zei dat hij graag een typisch Nederlandse levende koe wilde kopen als souvenir voor thuis – gelukkig voor het dier was dat niet te organiseren op korte termijn en hebben we het bij een enorme pluche koe gehouden.”
Heb je zelf eigenlijk wel eens in het hotel geslapen?
“Zeker. Aan het einde van onze laatste grote renovatie in 2016 wilden we zoveel mogelijk kamers ‘testen’ voordat er betalende gasten in zouden overnachten. Toen hebben we met het hele hotelteam, inclusief medewerkers van het aannemersbedrijf dat de verbouwing uitvoerde, zoveel mogelijk kamers beslapen. Dat was een ontzettend leuke tijd. Daarnaast nodigen we nu al onze nieuwe medewerkers uit voor een overnachting de avond voordat ze hun eerste werkdag hebben in het hotel – om hen zo al kennis te laten maken met het hotel als gast.”
Het hotel is behóórlijk groot. Heb je een favoriete plek?
“Ik heb er twee, mag dat ook? De Book Collector’s Suite is mijn favoriete kamer in het hotel. Hij staat – zoals de naam al doet vermoeden - vol met boeken en zelfs een antieke typemachine. Ik ben al van kinds af aan een enorme boekenwurm en deze suite is de beste plek om met een goed boek even weg te dromen. Daarnaast houd ik ontzettend van de sfeer in ‘de apotheek’; de entree van restaurant Jansz. Als ik daar binnenloop, word ik direct meegezogen in de rijke historie van Pulitzer en de vele verhalen die zich in de grachtenpanden hebben afgespeeld.”
Je liefde voor dit hotel spát er vanaf. Was het liefde op het eerste gezicht?
“Ja. Vanaf het eerste moment dat ik binnenstapte in het hotel voelde ik de historie en wat een bijzondere plek het is. Ik denk dat het belangrijk is om trots te kunnen zijn op het bedrijf waar je werkt en dat is iets wat alle medewerkers van Pulitzer bindt. Wie kan nou zeggen dat zijn werkplek zich bevindt in 25 grachtenpanden uit de zeventiende en achttiende eeuw?”
Is het team ook zo hecht?
“Ja, ik voelde direct het familiegevoel in het team en dat past heel goed bij mij. Je besteedt zo’n groot deel van je leven op je werk en met je collega’s, dan is het heel erg belangrijk dat je voor elkaar zorgt en plezier met elkaar kunt hebben. Ik denk dat gasten dit ook voelen.”
Past mooi bij het kerstgevoel. Hoe wordt kerst gevierd in het hotel?
“Ieder jaar starten we met het aansteken van de tien meter hoge kerstboom die in onze binnentuin staat. Normaal gesproken nodigen we hiervoor goede relaties en buren van het hotel uit en toasten we samen op mooie kerstdagen. Helaas gooit COVID ook dit jaar roet in het eten en houden we het bij een ‘digitale’ versie, helaas..”
Heb je nog een ultieme kadotip voor de kerstdagen? Jullie hebben een echte pulitzer Shop begreep ik?
“Ik vind de gele Pulitzer Plaid echt een eyecatcher, zowel hier op de bedden maar ook thuis op de bank. De felle kleur geeft echt sjeu aan je interieur. En natuurlijk het Pulitzer kussen en het bedlinnen, dat DOUXE voor Pulitzer heeft ontwikkeld. Daarmee creëer je thuis echt het vijfsterrengevoel van een tophotel. Ultieme tip!”
Laatste – en vast lastige – vraag, want kies maar eens tussen je kinderen: in welk hotel zou je óók wel eens willen overnachten?
“Ha, dat is inderdaad een moeilijke vraag. Er zijn zó veel hotels waar ik nog wel eens zou willen slapen. Ik hou van Parijs dus een nachtje in het iconische Hotel Ritz staat hoog op mijn verlanglijstje. Daarnaast heb ik een grote liefde voor Afrika en zou ik het geweldig vinden om in het Cape Grace in Kaapstad te slapen of nog unieker: The Giraffe Manor in Kenia middenin de Afrikaanse wildernis.”
Tsja, het ís bijna Kerstmis hè, je weet het nooit.
“Precies. Wie weet.”